2012-05-15

Kaczka krzyżówka (i nie tylko)


Z przyczyn niezależnych ode mnie zostałam na kilka dni odcięta od sieci, a co za tym idzie – i od bloga, ale już jestem z powrotem.

Wiosna w pełni, za oknem drą mi się ptaszyska, więc dzisiaj wpis przyrodniczo-symboliczny.

Oto kaczka krzyżówka (Anas platyrhynchos). Chyba każdy zna tego ładnego, pospolitego ptaka, który zasiedla większą część półkuli północnej. Samiec i samica wyraźnie różnią się upierzeniem, zwłaszcza w okresie godowym. Krzyżówka jest wszystkożerna: zjada rośliny wodne oraz larwy komarów, chrząszcze i inne owady. Żyje najchętniej na stawach i jeziorach. Często widuje się ją w miastach. Jest prawdopodobnie najliczniejszym gatunkiem kaczki. To od niej pochodzą kaczki domowe. 


 Samiec krzyżówki.


 Samica krzyżówki. (Fot. J. Żuchowski)
 

Kaczka w starożytnym Egipcie była typowym zwierzęciem ofiarnym, związanym z Izydą. U starożytnych Żydów symbolizowała nieśmiertelność, zaś w Chinach - miłość małżeńską (ze względu na charakterystyczny, często spotykany obrazek: samczyk i samiczka płyną zgodnie razem). Inne znaczenia symboliczne wiązane z tym ptakiem to beztroska, powierzchowność i płytkość (bo poza okresem godowym ptak ten interesuje się głównie jedzeniem i muskaniem piór) oraz gadatliwość, paplanina. 


Źródła
Wikipedia, Kaczka krzyżówka
Władysław Kopaliński, Słownik symboli, Wydawnictwo "Wiedza Powszechna", Warszawa 1990


2 komentarze:

  1. Ciekawe te kaczki w historii.
    Ja widziałam małe łyski,z takim śmiesznym pomarańczowym cosiem na łebkach.
    Chomik

    OdpowiedzUsuń
  2. Błogosławione kaczki, które zjadają larwy komarów! Nie wiedziałam o tym, od teraz będę na nie patrzyła z jeszcze większą sympatią :)
    W Chinach oczywiście najbardziej lubiane są kaczki mandarynki :) To właśnie one są symbolem zgodnego stadła.

    Pozdrawiam,
    Wolffówna :)

    OdpowiedzUsuń