2013-12-06

Lampa magiczna


Ciekawostek z dziedziny magii ciąg dalszy - dziś będzie o magicznej lampie, ale nie o tej, którą znalazł Aladyn.

Na mojej półce stoi cienka książeczka pt. "Wielka moc magii", anonimowego (jakżeby inaczej) autorstwa, nabyta dawno temu na taniej książce za śmieszną kwotę 4 zł 50 gr. Jest to krótki podręcznik wiedzy okultystycznej, którym bardzo luźno się inspirowałam, wymyślając niektóre z praktyk magicznych stosowanych przez magów srebrnych i czarnych w "Teatrze węży" (sztylety i kadzielnice jako elementy rytuałów, haftowanie zaklęć na szarfach, rytualne szaty, pasy i medaliony). Jest tam więcej ciekawych informacji, niż byłam w stanie spożytkować. Nie wykorzystałam na przykład inspirującego rozdziału o lampach magicznych - może kiedyś to nadrobię. 

Oddając głos anonimowemu specjaliście:

"Lampa magiczna jest symbolem oświetlenia, zdobywania wiedzy, intuicji i wewnętrznego światła. [...] Zapalenie magicznej lampy z hermetycznego punktu widzenia oznacza tyle, co palenie się wewnętrznego światła maga. Do misterium światła nieodłącznie należy barwa płomienia.

Jakość istoty [wezwanej podczas rytuału magicznego - AH] wyraża się w barwie - czystej lub mieszanej. Im czystsza, jaśniejsza, bardziej świetlista istota, tym ma ona barwniejszą atmosferę, tym jest inteligentniejsza i wyższej jakości.

Negatywne istoty i moce niższego rzędu można poznać po "brudnej" barwie światła. O tym wszystkim powinien wiedzieć mag zajmujący się magią rytualną. W czasie pracy światło lampy zacieniamy szkłem lub kolorowym celofanem takiej barwy, jaka wyraża daną istotę. Na przykład: jeżeli pracujemy z siłą duchową ognia, na światło patrzymy przez szkło o kolorze rubinowym. Możemy też tak zabarwić szkło, aby rzucało czerwonawy blask.

Przy duchach powietrznych najodpowiedniejsze jest światło ciemne, tak więc lampę pokrywamy ciemnym celofanem. Duchy wodne wymagają światła zielonego. Optymalnym dla zjaw ziemskich jest oświetlenie pomiędzy żółtym i brązowym. [...] Kolor biały jest odpowiedni dla istot wyższego rzędu i pozaziemskich.

Istoty należące do planet układu słonecznego charakteryzują się następującym przyporządkowaniem kolorystycznym:

Saturn - czarny, fioletowy
Jupiter - niebieski
Mars - czerwony
Słońce - złocisty
Wenus - turkusowy
Merkury - liliowy
Księżyc - srebrny, biały

Jeśli przypadkiem wybierzemy nieodpowiedni kolor, może to mieć szkodliwy wpływ i prowadzić do pojawienia się negatywnych duchów.

Pod pojęciem lampy magicznej rozumiemy zazwyczaj świecę lub lampę naftową. Najdoskonalsza do naszych celów byłaby lampa spirytusowa.

Paliwo (spirytus) przygotowuje się w następujący sposób: przygotowujemy składniki w proporcji 1/3 ususzonych kwiatów rumianku i 2/3 spirytusu - całość zalewamy, następnie pozostawiamy przez 8-9 dni w zamkniętym naczyniu, a potem przesączamy. Uzyskane w ten sposób paliwo jest jednocześnie kondensatorem fluidów [...] Jeśli uprawiamy magię w zamkniętym pomieszczeniu, wówczas lampę magiczną umieszczamy albo w magicznym kręgu, albo w kącie pokoju. Najlepiej jednak, gdy lampę zamontujemy nad głową maga [...] W czasie zapalania lampy (i wcześniej) celowe wydaje się, aby nad tą czynnością medytować, po to, aby mógł jednocześnie zapłonąć wewnętrzny płomień duszy i umysłu."

A teraz powiążmy te informacje z symboliką lampy, która w naszej kulturze, i nie tylko w naszej, jest bardzo bogata. Zapalona lampa symbolizuje światło, Słońce, ogień, oświecenie; ochronę, azyl; życie, czujność; obecność bóstwa; duszę, prawdę, rozum, mądrość, inteligencję i wieczność. Lampy zapalano w miejscach świętych wielu religii. Były emblematami dusz zmarłych, chroniły przed demonami, ujarzmiały potęgi zła, ułatwiały orientację dusz udających się w zaświaty. Starożytni Żydzi przez całą noc palili w domach lampki jako gwarancję spokoju, zdrowia i dobrobytu domowników; ten zwyczaj po dziś dzień utrzymuje się w niektórych krajach Bliskiego i Środkowego Wschodu. Gliniana lampka oliwna to symbol ludzkiego ciała, zawarta w niej oliwa symbolizuje siłę żywotną, a płomyk - życie. Zapalenie i zgaszenie lampy (jako emblematu światła, wewnętrznego światła duszy, osobowości człowieka) symbolizują życie i śmierć. (Władysław Kopaliński, "Słownik symboli", Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1990).

Na koniec, w charakterze ilustracji - oto obraz pt. "Młoda dziewczyna napełniająca lampę oliwną" (olej na płótnie), którego autorem jest flamandzki malarz Jan Baptiste Lodewyck Maes (1794-1856).





1 komentarz:

  1. Ciekawe. Fajnie się dowiedzieć jakie sa źrósła inspiracji jak się zna książki. I ładny ten obraz.

    Chomik

    OdpowiedzUsuń